Det er ikke nogen hemmelighed at jeg synes at solos er et superfedt koncept (stort monster som har HP og damage nok til at stå imod et helt party. Desværre er udførelsen ikke helt lykkedes, og hvis man kører dem helt efter bogen er de tit for svage. Især på højere level, hvor man kan fyrer 27 conditions i hovedet på monsteret og så er den bare stunned, dazed og blinded hele combat.
Så kan man sætte en solo der er meget højere level mod players, men så har den bare enormt mange hit points og høje defenses. Det giver bare lange ufarlige kampe, eller korte kampe der ender med et TPK. Sætter man level ned på soloen, og smider en masse andre monstre med, fungerer det bedre. Problemet er bare at det med at monsteret har allies fungerer ikke optimalt for alle monstre.
Summa Summarum, så er ideen at hvis man kan fixe condition-problemet mht soloer, så har vi med de andre generelle ændringer som jeg har brugt længe (damage og forskellige actions til soloer, mere dam når bloodied osv) en god balance.
Oppe i sommerhuset fik jeg den idé at man kunne lave en skala af conditions, og sige at hvis en solo er påvirket af en condition og failer dens normale +5 save i slutningen af runden, så mindskes effekten alligevel til den næste på listen.
Jeg har lavet 3 grupperinger.
Sleep / Helpless
Stun / No Attack / Dominated
Daze
Slowed
Blind
-2 to hit
Restrained
Immobilized
Slowed
Weakened
Eksempel:
Runde 1
Wizard har 32 tiv
Fighter har 27 tiv
Rogue har 21 tiv
Orcus har 17 tiv
Wizard stunner (save ends) Orcus. Fighter og rogue slår på ham, og da det bliver Orcus' tur, får han et save (med sin solo +5-bonus. Klarer han forsvinder stun som sædvanlig, men misser han savet, er han dazed (save ends) istedet. Man skal jo huske at en solo der er stunned svarer jo til at et normalt monster der er stunned i 5 runder - det er meget damage man slipper for osv.
Jeg har tilføjet en -2 condition "under" blinded, mest fordi at det virkede som et logisk næste skridt. Ellers er der et ret stort spring fra Blinded til at være condition-free.
Desværre har jeg ikke lige nogle gode idéer mht Weakened, men det er vist kun Carrics Beacon of Hope der gør det - fra jeres side anyway. Men der er jo massere af andre classes (og/eller powers) der har Weakened Powers, så man ved aldrig, hvornår der er en der skal spille en ny class.
Feedback gives gerne!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar